Teknikhörnan 4 – Övriga inställningar och modifieringar

Det finns mycket annat att göra för att förbättra ekipagets köregenskaper och körglädje. eftersom ett sidvagnsekipage styrs genom kurvor, inte som en solomotorcykel genom att lutas, kan det rekomenderas att montera ett brett, stabilt styre på motorcykeln.

Styrdämpare
På grund av ekipagets inställning, främst toe-in, är det inte ovanligt att ekipaget wobblar i vissa hastigheter. Detta motverkar man genom att montera en styrdämpare. En lämplig dämpare kan vara en styrdämpare från VW eller Audi. Placering kan variera på grun av motorcykelmodell, tänk på att den inte får begränsa styrutslaget!

Fjädring
Det är viktigt att anpassa fjädringskomponenterna på motorcykeln för att få bra väghållning och en god komfort. En del av sidvagnens vikt bärs upp av motorcykelns fjädring och denna behöver då ofta förbättras.

Gaffel
Om det är möjligt så är det önskvärt att minska framhjulets försprång. På gamla BMW kunde man flytta fram svingen för att åstadkomma detta. Moto Guzzi tillhandahåller gaffelkronor för sidvagnsbruk vilka ger mindre försprång på framhjulet. Idag är det populärt att byta ut teleskopgaffeln till en gaffel av svingarmstyp. Dessa är i regel märkesanpassade och ger då ett försprång avpassat för sidvagnsbruk.

Däck
När det gäller däcken så är man när det gäller moderna motorcyklar hänvisad till däck avsedda för soloåkning. Om man inte väljer att byta ut hela hjulet med fälg och nav. Till många motorcyklar finns idag hjul som gör att man kan välja däckprofil med platt mönster. man får därigenom större anläggningsyta mot vägbanan varpå följer bättre väghållning och kortare bromssträcka.

Bromsar
När det gäller bromsar har de flesta moderna motorcyklar så väl tilltagna på det området att de väl räcker till även om man utrustar motorcykeln med sidvagn. Däremot kan man ställas inför valet att ha bromsat sidvagnshjul. Utan broms på sidvagnshjulet kommer vagnen att skjuta på vid inbromsning och ekipaget styr åt vänster. Ju högre vikt i sidvagnen desto större blir effekten. Sidvagnsbromsen kopplas till motorcykelns bakbroms på mekanisk eller hydralisk väg. Uppfinningsrikedomen på detta område kan vara stor, titta på hur andra har gjort! Dock måste sidvagnshjulets broms manövreras via samma pedal som bakbromsen, att ha en separat pedal för sidvagnen är inte tillåtet! Tänk på att bromssträckan blir längre med en sidvagn beroende på den högre vikten för hela ekipaget!

Parkering
Numera finns det inget krav från myndigheternas sida att vagnen ska ha en p-broms men det kan finnas  tillfällen då den är bra att ha. Ett enkelt sätt att lösa detta är en läderrem som du drar åt runt handbromsreglaget/styret. Detta under förutsättning att din bromscylinder klarar av att hålla trycket och inte börjar släppa…

Vill du göra någon mer ”redig” konstruktion så kan du låta fantasin flöda fritt! Titta på hur andra löst det hela och fråga dig fram. Det finns nog lika många lösningar som det finns ekipage.

Om man lyckats bra med monteringen så har man skapat ett ekipage som ger mycket körglädje. Ett korrekt inställt sidvagnsekipage skall styra rakt fram, utan att dra vare sig åt höger eller vänster, vid en hastighet av ca: 70km/h. Däremot är det inte ovanligt att man får efterjustera allteftersom man skaffar sig erfarenhet från körning med ekipaget.

Föregående tips
Nästa tips

Comments are closed.